Notícies

Vuitanta empreses i institucions debaten sobre les potencialitats de futur de la Via Verda de la Val de Zafán

#cyclingvaldezafan

Ja tenim les ponències de la Jornada de cicloturisme que va tenir lloc el dia 18/09/2017 a Queretes.

Ponència 1

Ponència 2

Ponència 3

Ponència 4

Pônència 5

Al mateix temps convidem a totes les empreses i entitats interessades en el ciclicsme/cicloturisme a Terres de l'Ebre i Via Verda de Val de Zafán a contestar aquest qüestionari online, iniciat per Baix Ebre Avant i que pot ajudar a saber-ne més i a posar en valor aquesta activitat turística tant a l'alça.

https://cicloturismebaixebre.typeform.com/to/zp6WfI

 

El passat  18 de setembre va tenir a lloc a l’antiga estació de Queretes (Aragó) la jornada “Via Verda de la Val de Zafán, la nostra oportunitat: Cicloturisme a Europa, un mercat en creixement”.  Aquesta jornada, organitzada per Terra Alta+ dins el marc dels Programes de suport al desenvolupament local del Servei Públic d’Ocupació de  Catalunya  conjuntament amb les comarques del Baix Ebre, Matarranya, Bajo Martín i Bajo Aragón, així com del Patronat de Turisme de Terres de l’Ebre,  va comptar amb la participació de més 80 assistents del sector públic i privat turístic d’aquests territoris. 

La jornada es va iniciar amb la benvinguda dels presidents de les 5 comarques així com del president del Patronat de Turisme de Terres de l’Ebre. Seguidament, la Directora General de Turisme d’Aragó María Luisa Romero i el Director General de Turisme de Catalunya Octavi Bono van presentar les estratègies turístiques de les seves comunitats, i l’aposta que estan fent pel turisme actiu i de natura, especialment el cicloturisme. 

La ponència principal va anar a càrrec de Arantxa Hernandez, responsable de l’Àrea de Vies Verdes i Turisme Ferroviari de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles, que va aportar dades clau sobre els principals mercats de cicloturisme a Europa, i l’impacte del cicloturisme  a l’estat espanyol,  fruit d’un estudi elaborat l’any 2014. Va exposar entre altres temes els criteris que utilitza el públic estranger a l’hora de seleccionar els seus destins de vacances (natura, seguretat, continuïtat de les rutes, senyalització ...) i la necessitat de la coordinació entre organismes públics i privats. Un fet que va destacar és que les rutes de cicloturisme clàssiques estan arribant a nivells de saturació elevats, i que hi ha una demanda a Europa de nous destins per a les vacances de cicloturisme. La Via Verda de la Val de Zafán ja és actualment una de les rutes de més extensió de la xarxa de vies verdes espanyoles, i reuneix tots els ingredients per convertir-se en una ruta molt atractiva per aquests mercats internacionals.  Va explicar així mateix el cas de la Via Verde del Aceite  que aquest 2017 ha aconseguit constituir una entitat única de col·laboració públic-privat a partir de 4 trams de Via Verda que es gestionaven i comercialitzaven de forma separada.

Angel Planas, gerent del Consorci Vies Verdes de Girona, va exposar les accions que aquest organisme està desenvolupant per la creació, manteniment i dinamització no només de les 3 vies verdes de Girona sinó de la xarxa transfronterera Pirinexus, de més de 350 km d’extensió distribuïda entre la demarcació de Girona i el sud de França. Aquestes vies actuen com a vertebradores de l’oferta turística, al posar a disposició dels cicloturistes itineraris de qualitat que tenen en compte criteris d’accessibilitat inclusiva, i amb allotjaments certificats  a través del segell Bed & Bike. 

Per la seva banda Chus Blázquez, fundador i coordinador tècnic de Rutas Pangea, una agència amb seu a Madrid especialitzada en turisme en bicicleta tant a Espanya coma Europa i amb clientela també internacional, va exposar la seva trajectòria com a empresa, els diferents perfils de públic i les necessitats de cada un, la importància de disposar de rutes de llarga durada amb una senyalització unificada, promoció conjunta i un manteniment adequat. A més, va explicar diversos exemples de caràcter internacional com la ruta del Danubi, on s’hi troben allotjaments de 4* on el 85% de clients són cicloturistes, i va avançar algunes de les demandes  dels visitants com la necessitat que els allotjaments ofereixin estades d’una sola nit, menús adaptats a aquests visitants, espais per guardar i reparar bicicletes, així com una tendència de present i futur com és el fet de disposar carregadors per les bicicletes elèctriques que estan popularitzant-se a Europa. 

Josep Capellà de DCB Turisme i Desenvolupament Local va actuar de presentador i moderador, i va tenir ocasió de presentar els resultats d’una enquesta passada al mes de juny des de Baix Ebre Avant a empreses i entitats turístiques, en què el 82% afirmaven que la seva empresa podia créixer amb les activitats de cicloturisme.

L’opinió i testimoni de les empreses també es va fer ben present a la jornada, amb una taula específica on una selecció de 8 empreses de les diferents comarques (Estació de Benifallet, Deltahotel, Deltanatura, Càmping Terra Alta, Matarraña Aventura, Senda, Hotel L’Algadir del Delta i Káralom)  van explicar les estratègies que estan realitzant per atraure i adaptar-se a aquest segment de visitants. A més, com a punt de contacte que són amb els visitants, van poder traslladar als representants de les administracions locals i autonòmiques les seves demandes i les dels seus clients, sobretot vinculades al bon manteniment i senyalització de les infraestructures, la necessitat de disposar d’elements de promoció de tota la ruta, i la necessitat de cooperar i actuar conjuntament entre tots els territoris que formen part de la ruta. 

Aquesta també va ser l’ocasió de donar pas a un torn obert de preguntes i comentaris molt actiu per part dels assistents, tant privats com alcaldes, regidors i consellers comarcals, tots ells amb la “voluntat sumar i anar junts” en la dinamització i promoció conjunta de la Via Verda de la Val de Zafán i de disposar d’una eina de gestió i pressupost per tirar-ho endavant.

Alguns d’aquests comentaris es van referir a

* La iniciativa ja existent de “Tres Territoris, una mateixa terra” entre Matarraña, Morella i Terra Alta; 

* Plantejar quina estructura podria coordinar tota la Val de Zafán (diverses opcions a analitzar des de consorci fins a associació o fundació), quins pressupostos i quina cessió de competències caldria; 

* Tenir en compte el creixement de les bicicletes elèctriques i la necessitat de punts de recàrrega; 

* La possible unió de reserves ornitològiques a partir de la Via Verda, des de Belchite fins al Delta de l’Ebre;

* Puebla de Híjar com a punt d’entrada en tren a usuaris de l’interior com Madrid i Zaragoza.  Tortosa i l’Aldea, de l’eix mediterrani. Cap altra Via Verda té aquesta connectivitat. 

* Un somni: fer un triangle Via Verde de Ojos Negros, Eurovelo i Via Verda de Val de Zafán.

Tant en els parlaments inicials com en el posterior debat, els representants de les diferents administracions que van assistir a la Jornada, van posar de manifest el seu compromís de treballar conjuntament perquè la Via Verda de la Val de Zafán es converteixi en una de les principals rutes de cicloturisme de l’estat i de referència internacional, que millori la seva interconnexió amb altres itineraris del seu entorn i buscar els mecanismes a nivell administratiu i econòmic necessaris per fer-ho possible.

La jornada va acabar amb una foto conjunta, una sessió de networking entre tots els assistents a la jornada per fomentar el coneixement i l’intercanvi  d’opinions, i la degustació de producte local servit per l’alberg de Queretes, situat a l’antiga estació de la Via Verda.